Kies wat je onthoudt

Al op de basisschool ‘wist’ Chris dat hij hoogbegaafd is. Hij was ‘anders’ dan anderen en hoefde weinig te doen voor school. Chris heeft scheikunde gestudeerd en zich daarbinnen gericht op computersimulaties op het grensvlak met natuurkunde en informatica. De assessments bij zijn huidige werk wezen hem met de neus op de HB-feiten. Chris is binnen de bank waar hij werkt gecoacht door een interne coach met verstand van HB. Hij geeft aan daar veel baat bij te hebben gehad.

Tot vijf jaar geleden was Chris naar eigen zeggen een echte computernerd die voor zichzelf leefde maar niet wist wat hij voelde. Op de middelbare school en de universiteit hoefde hij weinig te doen om de vakken te halen en de rest van zijn tijd besteedde hij voornamelijk in zijn eentje achter de computer. Door de paar jaar ‘werken aan zichzelf’ geeft Chris aan rustiger te zijn geworden, meer in contact met zichzelf en meer gericht op zijn emoties en emotionele intelligentie.

Een element van zijn hoogbegaafdheid is dat Chris alles onthoudt. Zowel inhoudelijke uitleg als persoonlijke verhalen.  Inmiddels brengt hij gericht een focus aan in wat hij onthoudt: In zijn werk bijvoorbeeld onthoudt hij ook persoonlijke verhalen en sociale dingen van collega’s, niet alleen maar inhoudelijke feiten en kennis (dat deed hij vroeger). Zo kan hij snel de verbinding zoeken met collega’s wanneer dat nodig is.

“Gebruik je hersen- en geheugencapaciteiten gericht, bijvoorbeeld om verbinding te maken en houden met collega’s”

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *