Formuleer uitnodigende zinnen

Zeg jij van nature meestal direct wat je ergens van vindt? Ben je direct in je communicatie? Dan heb je misschien wel eens gemerkt dat dat weerstand kan oproepen bij anderen.

Puff heeft geleerd zich subtieler en genuanceerder uit te drukken. Hij noemt het ‘sociale gebeuren’ een struikelblok. Zijn oplossing is tegenwoordig om eerst even stil te staan bij het feit dat hij mogelijk te direct kan zijn met wat hij wil zeggen. Vervolgens verzint hij een subtielere formulering. Ook heeft hij het ‘ik-vind’-principe aangeleerd (in tegenstelling tot “het is zo” of “jij bent een …”). Hiermee probeert hij wat hij zegt bij zichzelf te houden en het als zijn mening te presenteren. Niet als de waarheid.

“Ik denk dat …, zou het zo kunnen zijn dat?”

John zit sinds kort op een nieuwe klus. Zijn team kent hem nog niet zo goed. Laatst wilde hij dat het team iets zou uitzoeken voor hem. In zijn vorige team wist men, dat als John suggereerde “je zou wellicht nog even … kunnen uitzoeken” dat ze dat maar beter konden doen. Want als John het zegt dan klopt het. Nu met het nieuwe team kwam John erachter dat deze manier van verwoorden nog niet duidelijk genoeg was. Bij de volgende team-meeting was het uitzoeken namelijk niet gebeurd. In plaats van boos te worden realiseert John zich dat hij uitvoeriger had moeten uitleggen wat er gedaan moest worden: hij had bij het nieuwe team niet goed genoeg gecheckt (middels vragen) of zijn boodschap helder was.

”Zou het wat zijn om …?”, “Ik stel voor dat we …”.

Ook bij conflicten of meningsverschillen hanteert John de strategie van uitnodigende zinnen. Als het botst op inhoud richt hij zich op de feiten en als het botst op de richting of de ideeën stelt hij vragen met een suggestiesfeer: ”Zou het wat zijn om …?”, “Ik stel voor dat we …”. Dit zorgt ervoor dat John een succesvolle manager is die veel voor elkaar krijgt en geliefd is bij de teams die hij aanstuurt.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *