Stem je tempo af op anderen

Trek jij met grote regelmaat eerder de (juiste) conclusie dan je collega’s of baas? We kunnen je gerust stellen, dat is kenmerkend voor hoogbegaafden.

Eva heeft hierin acceptatie gevonden. Zij wacht meestal af tot anderen de conclusie ook hebben en doet dan haar zegje. Soms kiest ze ervoor om de conclusie al eerder te benoemen en uit te leggen maar dan zijn collega’s vaak nog niet zover. Het effect is dan dat ze hun eigen positie en standpunt juist feller innemen. Ze onderbreken Eva dan tijdens haar uitleg en bieden weerstand. Tegenwoordig laat Eva daarom die onderbreking gewoon gebeuren en peilt ze waar de collega’s zitten in hun redenering. Vervolgens gebruikt ze andere formuleringen – zo neemt ze de collega’s toch weer mee in haar redenering.

“O ja, dat was ook zo … duiken!”.

Het gebeurt ook wel dat Eva stappen overslaat als ze iets uitlegt aan anderen. Zodra ze dat beseft probeer ze de uitleg opnieuw te doen maar dan met kleinere stapjes. “O ja dat was ook zo”, zegt ze dan tegen zichzelf. Eva vertelt dat daarin ook de sociale vaardigheid om in te kunnen slikken van pas is gekomen. Tijdens meetings waarin zij na twee minuten de oplossing weet, stelt ze haar inbreng uit of slikt deze in, en helpt collega’s door ze vragen te stellen om zelf tot het inzicht te komen.

Kim weet van zichzelf dat ze de neiging heeft om zich te ‘bemoeien’ met zaken waar ze volgens het boekje ‘geen verstand van heeft’. Inmiddels heeft ze dat afgeleerd: ze kan ontzettend goed haar mond houden, als ze zich dat maar bewust voorneemt. Hierbij gebruikt ze haar gevoeligheid voor irritatie bij anderen als alarmknop; als dit gevoel opkomt houdt ze zich stil. Ze noemt dit “duiken”: je mond houden als je het eigenlijk al lang weet. Dat vraagt geduld en dat lukt voornamelijk door te oefenen.

“Soms gewoon even stiekem samen klagen met andere HB-ers”.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *